lauantai 17. huhtikuuta 2010

Todellista rakkautta ja ykseyttä?

Viime viikkojen aikana Jyväskylän seurakuntien ja järjestöjen illoissa ja kokoontumissa on vieraillut porukkaa, jotka ovat kyseenalaistaneet seurakuntien toimintatapoja. Etenkin alkuseurakuntayhteys on noussut heidän painotuksissaan kovasti esille. Hyviä asioita todellakin, mutta moni on kokenut, että näiden asioiden varjolla on pyritty tuomaan esille evankeliumia, joka poikkeaa Raamatun ilmoittamasta. Jokainen koetelkoon itse, mistä asiassa on kyse. Alla eräs kokemus tällaisesta kohtaamisesta:

-Mikko-

Eräässä kristillisessä nuorten tilaisuudessa minun ja erään minulle ennestään tuntemattoman miehen välille virisi keskustelu. Tämä keskieurooppalainen, keski-ikäinen mies oli kyseisessä seurakunnassa ensimmäistä kertaa. Vedoten Jeesuksen sanoihin mies painotti ennen kaikkea kristittyjen ykseyttä ja keskinäistä rakkautta ja totesi, että nykytilanne – se, että kristityt ovat jakaantuneet eri kuppikuntiin eivätkä muutenkaan elä läheisessä yhteydessä niin kuin alkukristityt – on maailmalle todistuksena siitä, ettei totuutta ole.

Sitten pöytäämme istui eräs ystäväni, joka hiukan taitamattomastikin keskeytti sen, kun keskustelukumppanini oli lukemassa minulle erästä raamatunpaikkaa. Ystäväni alkoi tohkeissaan kertoa unesta, jonka oli nähnyt. Uni oli ollut hänelle hyvin poikkeuksellinen, ja ystäväni koki, että Jumala oli puhunut sen kautta. Tämän jälkeen keskieurooppalainen
mies kysyi ystävältäni, miksi hän oli kertonut unestaan. Ystäväni vastasi tähän jotain unen erityisyydestä ja sen viestistä. Tähän mies kuitenkin vastasi: ”Mutta mitä tekemistä sillä on sen kanssa, mitä minä luin?”. Ystäväni joutui toteamaan, ettei ollut itse asiassa kuullut, mitä mies oli lukenut. Mies huomautti, että hän olisi voinut lukea uudelleen ja kysyi: ”Onko sinun unesi tärkeämpi kuin se, mitä luin?”. Vaillinaisella englannin kielellään ystäväni sanoi, ettei
hän oikein ymmärtänyt kysymystä. ”Onko sinun unesi tärkeämpi kuin Jumalan sana?”, mies intti ja rupesi tekemään lähtöä. Viimeistään tässä vaiheessa sisälläni kiehui ja sanoin miehelle jotain poikkipuolista. Mies ei selvästikään vakuuttunut, vaan hyvästeli meidät ja lähti turhautuneena tiehensä.

Jatkoin keskustelua ystäväni kanssa, mutta äsken tapahtunut jäi kaihertamaan mieltäni. Mies oli puhunut todellisesta rakkaudesta ja kristittyjen ykseydestä, mutta samalla hän kohteli ystävääni, hänelle tuntematonta ihmistä, tuolla tavalla. Oliko tämä nyt sitä todellista rakkautta? Edistikö tämä kristittyjen välistä ykseyttä? Opin kyllä jotain siitä, mitä mies sanoi, mutta hänen käytöksestään tulee mieleeni kohta 1. Korinttilaiskirjeen 13. luvusta: ”– – vaikka tuntisin kaikki
salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään – – Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. Rakkaus – – ei käyttäydy sopimattomasti”. Mies oli tuossa tilanteessa niin ihastunut omaan asiaansa, että tärkein se, mitä hän kristityiltä penäsi, oli hukassa. Mies kertoi myös Jeesuksen olevan meidän kristittyjen esimerkki, mikä on aivan totta, mutta olisiko Jeesus käyttäytynyt äskeisessä tilanteessa noin?

-Panu-

9 kommenttia:

  1. Kiitos bro M ja bro P! Pysytään rukouksessa.

    VastaaPoista
  2. Taisi loukkaantua aika pahasti tuosta keskeyttämisestä...olisiko anteeksipyyntö ollut paikallaan?

    No, ihmisiä ollaan kaikki ja rakkaus peittää paljotkin synnit. Ehkä keskieurooppalaisilla on tulisempi luonne?

    VastaaPoista
  3. Fiksuja sanoja. Jokainen kiivastuu ja on epäkohtelias aika ajoin. Mutta yleinen asenne on se, joka ratkaisee ja jää ihmisten mieleen. Hyvässä ja huonossa.

    VastaaPoista
  4. Hmm...tää on nyt vähän jännä blogikirjoitus. Minkälaista "evankeliumia" nämä porukat on levittäneet? Ja oliko tämä henkilö, jonka kanssa Panu keskusteli osa tätä porukkaa?

    VastaaPoista
  5. "Taisi loukkaantua aika pahasti tuosta keskeyttämisestä...olisiko anteeksipyyntö ollut paikallaan?"

    Olet varmasti oikeassa molemmissa asioissa. Silti näen, että suurin ongelma oli siinä, mihin tässä jo viitattiinkin - miehen perusasenteeseen. Keskustelusta tuli nimittäin muutenkin sellainen kuva, että hän jakaa oikeaa tietoa ylhäältä alaspäin.

    "Minkälaista 'evankeliumia' nämä porukat on levittäneet?"

    En halua tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä käymäni keskustelun perusteella, mutta joillekin muille, jotka ovat kohdanneet tätä miestä tai hänen ystäväänsä ovat saaneet kuvan esim. lakihenkisyydestä ja kristityn vapauden puuttumisesta. Oikea evankeliumi ei ole ainakaan sitä, että pidetään esim. televisiota ja elokuvia lähtökohtaisesti vältettävinä asioina.

    "Ja oliko tämä henkilö, jonka kanssa Panu keskusteli osa tätä porukkaa?"

    Kyllä.

    -Panu-

    VastaaPoista
  6. Lakihenkisyyttä nimenomaan. Nyt jos joku on kiinnostunut kuulemaan heidän opistaan lisää niin ehdottaisin, että laitatte viestiä vaikka tähän ketjuun. Olen joutunut heidän oppiaan tutkimaan ja arvioimaan paljoltikin.

    He puhuvat paljon Jeesuksen radikaaleista käskyistä. "Jätä kaikki ja seuraa minua."

    Tässä on hyvä saarna englanniksi aiheeseen liittyen:
    http://www.desiringgod.org/ResourceLibrary/ConferenceMessages/ByConference/35/4574_Did_Jesus_Preach_the_Gospel_of_Evangelicalism/

    eli saarnasivatko Jeesus ja Paavali samaa evankeliumia? Uskonvanhurskaudesta oikeastaan on kysymys. Jeesuksen puheista saa helposti sellaisen kuvan, että pelastumme teoilla, kun taas Paavali kirjoittaa kokoajan armosta ja pelastuksesta yksin uskosta.

    VastaaPoista
  7. Kiitos linkkivinkistä! Erittäin hyvä teksti - suosittelen lukemaan. Tässä eräs osuva kohta, joka sopii mielestäni siihen, miten nämä ihmiset opettavat ja suhtautuvat ryhmänsä ulkopuolisiin:

    "Never forget, therefore, that all moral transformation that pleases God is the fruit, not the root of justification. The Pharisee, it says in Luke 18:9, looked on others with contempt. Not even a believer in sovereign grace who trusts in inherent righteousness will escape lovelessness. - - People, in order to create greater moral seriousness (especially with the radical commands of Jesus) are making morality part of the ground of justification. This backfires, because it destroys the joyful confidence which alone can bear the fruit of Christ-exalting love. It takes away the one and only ground and source of the very transformation they long for."

    Tekstissä lainataan myös Jeesusta, joka sanoo:
    "Niinpä tekin, kun olette tehneet kaiken, mitä teidän tulee tehdä, sanokaa: 'Me olemme arvottomia palvelijoita. Olemme tehneet vain sen, minkä olimme velvolliset tekemään.'" (Luuk. 17:10).

    Kirjoitus opettaa, että voimme luottaa vain Jumalaan, Jeesuksen tekemään työhön, emme mihinkään omaan, vaikka olisimme saaneetkin sen Jumalalta. Rukoillaan, ettei meiltä koskaan hämärtyisi tämä.

    Ja äskeisen kommentin kirjoittajalle: kirjoita toki lisää aiheesta!

    -Panu-

    VastaaPoista
  8. Lakihenkisyys tähän käsittääkseni liittyy. Olen kuullut heidän puhuvan paljon siitä mitä meidän ihmisten pitää tehdä, mutta en ikinä ole kuullut heidän julistavan pelkästään Kristusta ja Häntä ristiinnaulittuna.

    Oikeastaan heidän opissaan on sellainen surullinen käytännön ilmentymä, että jos joku liittyy heihin niin pitää sitten käytännössä erottautua kaikista muista: perheenjäsenistä, sukulaisista ja muista kristityistä.

    Jeesuksen omat kuitenkin kuulevat Hänen äänensä, eikä kukaan voi heitä Häneltä riistää:

    "Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni."

    Käytännössä tuo tarkoittaa varmasti samaa heille kuin minullekin, että joko he ovat väärässä tai sitten minä olen väärässä. Toisaalta itse olen saanut kokea Hengen yhteyttä myös ennalta tuntemattomien ihmisten kanssa. Niin olen ainakin kuvitellut. Näistä Jyväskylässä kiertäneistä kristityistä minulla on kuitenkin aina ollut jotenkin huono tunne, vaikka en ole tiennyt mistä se johtuu.
    Enkö minä kuule heidän ääntänsä, koska Jeesus ei puhu minulle heidän kauttaan? Jos minulla ei ole Pyhää Henkeä niin mitä hengen yhteyttä minä sitten koen muiden kristittyjen kesken?

    Rauhaa.

    VastaaPoista
  9. Moderaattori kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita. Päätetään tämä keskustelu tältä erää tähän.

    VastaaPoista